Et spil om Reformationen

7. til 9. klasse

Hvad ville der ske, hvis I selv kunne bestemme historiens gang?

I vores Reformationsspil TRO, MAGT & KAOS bliver eleverne aktive medspillere i den periode, der ledte op til reformationen, og deres valg og handlinger gennem spillet afgør, hvordan danmarkshistorien udspiller sig.

En oprørstid

Den tyske munk Martin Luther banker sine berømte teser op på kirkeporten i Wittenberg i 1517 og starter hermed en bevægelse, der fører til reformationen af den danske kirke i 1536 og dermed også nedlæggelsen af klostervæsenet.
Men handler Reformationen kun om tro? Eller handler den også om, hvem der har magten: Kirken eller Kongen? Adlen eller borgerne?

Sådan spiller I

Som repræsentanter for en fiktiv adelsfamilie skal eleverne træffe valg, knytte alliancer og foretage handlinger, som leder deres familie godt gennem den urolige periode op mod Reformationen. I sidste ende er det dem selv, der afgør, om Danmark bliver reformeret eller ej.

Spillets ramme udgøres af en række faktiske nedslag og historiske personer. Men som spillet udvikler sig og eleverne træffer deres skæbnesvangre valg, bliver de bestemmende for historiens gang.

Læringsmål

Praktik

  • Klassetrin: 7. – 9. klasse
  • Fag: Historie, kristendomskundskab
  • Periode: Hele året
  • Varighed: 2-2½ time
  • Pris: 750 kr. pr. klasse
  • Antal deltagere: 12-32 elever

Filter

Et liv som munk
0.-3. klasseSkoleforløb

Et liv som munk

Skoleforløb for 0.-3. klasse
Læs mere
Den magiske klosterhave
Skoleforløb

Den magiske klosterhave

Skoleforløb for 4.-6. klasse
Læs mere
Et spil om Reformationen
Skoleforløb

Et spil om Reformationen

Skoleforløb for 7.-9. klasse
Læs mere