Et spil om Reformationen
7. til 9. klasse
Hvad ville der ske, hvis I selv kunne bestemme historiens gang?
En oprørstid
Den tyske munk Martin Luther banker sine berømte teser op på kirkeporten i Wittenberg i 1517 og starter hermed en bevægelse, der fører til reformationen af den danske kirke i 1536 og dermed også nedlæggelsen af klostervæsenet.
Men handler Reformationen kun om tro? Eller handler den også om, hvem der har magten: Kirken eller Kongen? Adlen eller borgerne?
Sådan spiller I
Som repræsentanter for en fiktiv adelsfamilie skal eleverne træffe valg, knytte alliancer og foretage handlinger, som leder deres familie godt gennem den urolige periode op mod Reformationen. I sidste ende er det dem selv, der afgør, om Danmark bliver reformeret eller ej.
Spillets ramme udgøres af en række faktiske nedslag og historiske personer. Men som spillet udvikler sig og eleverne træffer deres skæbnesvangre valg, bliver de bestemmende for historiens gang.
Læringsmål
VIDEN OM REFORMATIONEN: Eleven får en forståelse for magtforskydningen i det danske samfund i forbindelse med Reformationen, samt indblik i periodens centrale begivenheder og nøglepersoner.
RELIGIØSE FORSKELLE: Eleven kan identificere forskelle mellem kristendomsopfattelsen i hhv. den katolske kirke og den evangelisk-lutherske kirke i Danmark.
BETYDNINGEN AF VALG: Eleven kan reflektere over, hvilken betydning vores personlige valg har for den generelle samfundsudvikling.
Praktik
- Klassetrin: 7. – 9. klasse
- Fag: Historie, kristendomskundskab
- Periode: Hele året
- Varighed: 2-2½ time
- Pris: 750 kr. pr. klasse
- Antal deltagere: 12-32 elever